Digitalizace hýbe světem a internet používáme skoro pořád, ani to nevnímáme. Třeba když nám navigace hlásí kolony, protože její mapa je online. V ČR jsou přitom stále tisíce malých firem, které na online mapě českého podnikání chybí. Nemají web ani profil na sociálních sítích. „Dnešní zákazníci ale chtějí online řešit spoustu věcí,“ říká Martin Kubáň z Digitální dílny, která prý dostane na web i sociální sítě každého. Snadno, rychle a za bezkonkurenční cenu.
Text: Michal Schindler, Foto: Jan Strmiska
Řekněme, že mám malou firmu, kterou jsem převzal po tátovi. Máme sice nevelkou ale stabilní síť zákazníků. Internetu vůbec nerozumím, nicméně zatím jsme se bez webu obešli. Proč bych si teď měl web nebo Facebook pořizovat?
Jako se mění generace ve vaší firmě, obměňují se i zákazníci. Možná si to nepřipouštíte, ale co funguje teď, pravděpodobně za pár let už fungovat nebude. Místo vašeho současného šedesátiletého zákazníka jednou přijde jeho syn. A ten rozhodně nebude stejný a také asi nebude stejně oddaný vašemu obchodu nebo firmě. Nová generace zákazníků žije jinak, online.
Co si pod tím mám přesně představit? Copak tenhle nový zákazník nechodí ven a nenakupuje třeba v kamenných obchodech?
Občas samozřejmě ano, ale mnohem častěji si všechno hned hledá na internetu. Když něco potřebuje, během pár kliků si srovná nabídky, koukne na recenze a nakupuje. Takoví zákazníci nepotřebují počítač, stačí jim mobil za pár tisíc. A malé firmy tak dnes už nemohou žít jen z historie a musí jít zákazníkům naproti. Proto vám doporučujeme začít budovat vaši firmu v online světě co nejdříve. Digitalizace a internet se naštěstí vyvíjejí obrovsky rychle, a díky tomu je dobrý web technicky i finančně dostupný úplně pro každého.
„Digitalizace a internet se naštěstí rychle vyvíjejí, a díky tomu je dobrý web technicky i finančně dostupný úplně pro každého.“
Co je to vlastně ta digitalizace? Budu muset začít používat nějaký software na objednávky, sklad nebo třeba na vykazování hodin? Mám dva zaměstnance a nechci nic řešit elektronicky. S chlapama se domluvíme a hotovo.
S chlapama se možná domluvíte, ale bez stabilního přísunu zákazníků vaše firma na trhu nepřežije. Dnešní zákazníci prostě spoustu věcí chtějí řešit online. Například vyžadují zasílání faktur v elektronické podobě e-mailem. Chtějí vidět vaši nabídku na webu a okamžitě si zkontrolovat dostupnost produktů. Většina z nich také ocení, když si váš web zapamatuje, co si kupovali minule a rovnou jim to nabídne.
To je ale přece znakem dobrého obchodníka, že si pamatuje své zákazníky.
Ano, v menším měřítku to jistě jde i bez software a internetu. Jenže se tím vaše firma velmi znevýhodňuje proti konkurenci. Samozřejmě i zde platí univerzální pravidlo, že nikdo neumí všechno. A proto je v dnešním podnikání důležité umět si vybrat partnery a nechat si poradit. A u webu a online marketingu pro živnostníky to platí dvojnásob.
Jak to, že nabízíte oproti konkurenci až o dvě třetiny nižší ceny?
Nejdřív musím férově upřesnit, že ty nejvýhodnější ceny mají klienti Komerční banky, kteří používají kartu VISA. Oběma společnostem na digitalizaci malých a středních českých podniků záleží, a proto Digitální dílnu podporují. KB tím v podstatě říká: pokud podnikáte, vyberte si nás a získáte ohledně digitalizace nadstandardní výhody. Jsme na tu spolupráci upřímně pyšní – je to i důkaz, že nenabízíme žádného digitálního zajíce v pytli, ale kvalitní produkt. Ale obecně máme lepší ceny i díky tomu, že používáme moderní technologie a online nástroje. Usnadňují práci a šetří čas, takže jsme efektivnější a můžeme prodávat balíčky za dostupnější ceny.
Můžete dát nějaký příklad takového nástroje nebo je to vaše tajné know-how?
Ale vůbec ne. Máme rádi třeba generátor log. To je služba, kde v několika krocích zadáte, co se vám líbí. Ona pak použije umělou inteligenci a během pár vteřin vám začne chrlit návrhy log. Potom už si stačí jen vybrat, v případě potřeby doladit detaily a nové originální logo pro vaši firmu je na světě.
„Stačí umět klikat myší, psát na klávesnici a osahat si základní nabídku funkcí pro úpravy.“
Na svém blogu také mluvíte o Wix editoru. Ten také ulehčuje práci?
A jak! Nejen nám, ale hlavně našim zákazníkům, kteří pak mohou třeba textové změny na webu snadno dělat sami. S wixem se pracuje strašně jednoduše a když v něm editujete web, vidíte ho v podstatě naživo. Nepotřebujete vědět, jak funguje, abyste s ním mohli pracovat. Stačí umět klikat myší, psát na klávesnici a osahat si základní nabídku funkcí pro úpravy. Pokud počítačům vůbec nerozumíte a ani nechcete, tak vám se správou rádi pomůžeme. A protože je to tak snadné, nebudete nám za to platit tisíce. Základní úpravy umíme řešit za stokoruny.
Můžu si vybrat, jaké služby od vás chci? Kdo mi vysvětlí, co to vlastně umí?
U nás je to jednoduché. Dali jsme dohromady dva standardizované balíčky základních služeb, které potřebuje skoro každá firma bez ohledu na velikost. Pokud nemáte na internetu nic, nebo chcete začít znovu a lépe, začnete s balíčkem Buď online. S ním vám postavíme web, navrhneme logo a registrujeme vlastní doménu. Dále je v ceně registrace firemních profilů na Google, Seznamu a Facebooku, což výrazně zvýší šanci, že si vás zákazníci najdou a budou vám věřit.
A umíte firmy na sociálních sítích i propagovat?
Samozřejmě, proto doporučujeme pokračovat s druhým balíčkem Rozšiř to online. Tady už používáme placené kampaně na Googlu a Facebooku, díky kterým oslovíte potenciální zákazníky a dostanete je na váš nový web. Víme, že se to snadno píše a že lidé neznalí marketingu a internetu mají celou řadu otázek a pochybností. Proto se neskrýváme za fráze, obrázky a diagramy, ale každému nabízíme online konzultaci zdarma. Jednoduše se s námi spojíte přes videohovor a vysvětlíte, co potřebujete nebo jaké máte plány. Takhle se férově domluvíme, jestli je pro vás vhodný standardizovaný balíček nebo zda potřebujete nějaké individuální služby.
Covid většině firem podnikání zkomplikoval. Chodí mnohem míň zákazníků, starší lidi se bojí ven. Může mi v tohle nějak pomoci být vidět na internetu? Třeba takové truhlářství přece nemůže fungovat online.
Truhláři jsou zavření v dílně a řežou, brousí, lepí a vrtají. To koronavirus nezmění. Změnilo se ale to, že se ten truhlář nemůže spoléhat na přímý kontakt se zákazníky. Když musíte mít zavřenou dílnu nebo obchod, nemůžete někomu osobně ukazovat papírový katalog nebo reálný výrobek. Teď navíc máme omezené i cestování. A tak je třeba, aby truhlář uměl nabídnout své služby bez přímého kontaktu. To jde pouze s kvalitní online prezentací, kde hrají prim kvalitní fotografie, videa, online recenze, reference zákazníků, případové studie, tematické články apod.
„Když máte zavřenou dílnu, těžko někomu ukážete katalog nebo výrobek osobně. Je třeba služby nabízet bez přímého kontaktu.“
Několikrát jste zmínil i sociální sítě. Co byste mi poradil, kdybych vám řekl, že Facebook sice mám, ale moc nových zákazníků mi nepřinesl?
Předně důrazně doporučujeme oddělovat osobní a firemní profily. Samozřejmě můžete o své firmě psát i na osobním profilu, ale firemní profil je pro propagaci na sociální síti efektivnější a pro zákazníky důvěryhodnější.
A s firemním profilem mi tedy komunikace na sociálních sítích v podnikání pomůže?
Samozřejmě. Na sociálních sítích se dnes odehrává velká část komunikace mezi jednotlivci i firmami. Stále sice používáme e-mail, ale většinou jen když někoho chceme oslovit napřímo. Sociální komunikace, zábava, trendy, informace, to všechno do sebe v posledních letech nasákly sociální sítě. Proto jsou tak populární a lidé na nich tráví tolik času. Být tam vás jako firmu navíc nic nestojí. Pro malé podnikatele je to nejlepší a nejefektivnější místo, kde o sobě mohou dát vědět tisícům zákazníků a budovat svou značku. Pro úspěch je samozřejmě potřeba se sociálním sítím věnovat pravidelně a být originální. Ideální je si občas připlatit a oslovit kvalitním příspěvkem či dobře cílenou reklamou širší publikum než přátele přátel, resp. zákazníků.
Nevím, jak to teď kvůli covidu máte, ale chtěl bych popravdě s někým mluvit. Nechci kupovat digitálního zajíce v pytli.
Nás covid nijak neomezuje. Digitální dílnu jsme od začátku koncipovali jako online službu. Přes internet řešíme všechno. Konzultaci se zákazníky, objednání a platbu balíčku, přípravu obsahu i jeho doručení a podporu. To ale neznamená, že bychom nebyli reální lidé, se kterými nejde mluvit. Naopak, rádi vám vše osobně ukážeme během videohovoru. Stačí si rezervovat schůzku v našem online kalendáři a my vám všechno během slabé půlhodinky vysvětlíme. Jak jsem říkal, samozřejmě zdarma.
Poradíte mi i s tou propagací? Zřídím si třeba web nebo Facebook, ale co dál?
Pak je potřeba zajistit, aby si váš web nebo Facebook potencionální zákazníci také našli. To není tak jednoduché, jak to zní. Proto vám s tím rádi pomůžeme v rámci už zmíněného balíčku Rozšiř to online. Díky němu se i nejmenší firmy a absolutní nováčci na internetu mohou přesvědčit, že placené kampaně na Facebooku a Googlu jim mohou rychle zvýšit návštěvnost.
A kolik celá tahle legrace s propagací na sociálních sítích stojí?
Cena je velmi rozumná. Občas od podnikatelů slyšíme, jak investují tisíce měsíčně do různé offline inzerce, ale že z toho vlastně nic nemají. Naproti tomu u kampaní na Facebooku a Googlu vám pár tisíc měsíčně může na web přivést stovky návštěvníků. Navíc vše jde snadno změřit a vyhodnotit, takže spolehlivě víte, kolik vám investice do marketingu přináší.
„Kampaně na Facebooku a Googlu vám za pár tisíc měsíčně můžou na web přivést stovky návštěvníků z vašeho okolí.“
Takže stačí investovat do kampaní na Googlu a Facebooku a je to?
Tak jednoduché to není, samozřejmě je dobré se zároveň věnovat i jiným možnostem. Budovat si síť kontaktů a zákazníků organickou cestou, tvořit zajímavý a relevantní obsah pro návštěvníky, aktivně komunikovat, snažit se, aby se web při vyhledávání na Googlu objevil na předních místech.
To byste dokázali zařídit taky? Nebo mi někoho doporučíte?
Podobným aktivitám už je potřeba věnovat se dlouhodobě, takže pokud byste se neměl čas nebo chuť zabývat se marketingem systematicky, nabídli bychom vám je mimo naše balíčky – za hodinové sazby. A jsem rád, že se ptáte, protože taková koncepčnější práce už přinese opravdu viditelné a nezpochybnitelné výsledky. A určitě stojí za to do ní s důvěryhodným partnerem investovat. U nás je to jednoduché – poptáte službu, my na ni uděláme kalkulaci a je na vašem rozhodnutí, jestli si plácneme nebo ne.
Co když po čase zjistím, že potřebuju stránky upravit, doplnit a podobně?
Samozřejmě můžete i v tomhle případě nechat všechno na nás, ale z praxe víme, že když si podnikatelé začnou na webu víc věřit, chtějí si obvykle dělat základní úpravy sami. Proto jsme vybrali program WIX, ve kterém naprostá většina lidí zvládne přidávat aktuality, fotky, reference apod. My jen zajišťujeme případné větší zásahy, za zvýhodněnou sazbu 600 korun za hodinu. Naši klienti ale mají první hodinu podpory předplacenou, aby se nebáli si všechno po převzetí webu zkusit, mohli se ptát a nemuseli hned řešit další náklady a platby.
Když mi uděláte web, nezapadne na internetu moje firma? U nás ve městě mám jednoho konkurenta, na síti jich ale budou tisíce. Buď mě nikdo nenajde nebo budu v hromadě dalších firem, o kterých jsem dodnes ani neslyšel a jenom si pohorším.
Pěkný web, doména, logo a dohledatelnost na nejnavštěvovanějších místech jako je Google, Seznam a Facebook je dobrý základ. Takový web někomu stačí. Jde v podstatě o kvalitní vizitku, na kterou se může odkázat. Samotné www stránky vám ale nové zákazníky nepřivedou. Tomu je potřeba se aktivně a ideálně i dlouhodobě věnovat. S tím vám rádi pomůžeme.
Chápu, že rozumíte, jak funguje internet. Ale nemusíte rozumět i mému podnikání? Je přece něco jiného propagovat truhlářství, psí salon nebo malou účetní firmu.
Pokud využijete konzultace zdarma, budeme se vás ptát na vaše podnikání, cíle, zkušenosti apod. Máme už samozřejmě nějaké zkušenosti, ale přesně jak říkáte, potřebujeme lépe pochopit vaši konkrétní situaci a třeba i lépe poznat odvětví, abychom společně našli, jak vám pomoci nejlépe. Opravdu není naším cílem vám prodat jednorázový balíček a pak vás v tom nechat. Jde nám o dlouhodobou spolupráci. Malé a střední firmy firmy tvoří téměř 50 % HDP Česka. I proto jim chceme právě teď pomáhat růst a budovat vztahy přes internet.
Pochopil jsem, že dokážete zařídit víc, než úplně základní online produkty. Tak mě napadá – co když nemám truhlárnu, ale chci si otevřít e-shop? Služba je mi sympatická, ale vaše balíčky jsou pro mě málo. Mám taky šanci na spolupráci?
Jak se říká, náš zákazník náš pán. A protože takových dotazů dostáváme průběžně poměrně hodně, rád odpovídám, že v další fázi chceme služby Digitální dílny rozšiřovat právě tímhle směrem. K produktům pro e-shopy a e-commerce obecněji, které nebudou mít řešení jen pro online poptávky, ale i samotný prodej.
Comments